Näring och hälsa

Jag älskar att träna och aktivera musklerna i kroppen. Vad jag gör och hur jag går till väga varierar lite från dag till dag, men framför allt från fas till fas. Ibland är jag helt uppslukad av yoga, andra gånger av löpning. Just nu är jag inne i en styrketräningsfas där jag inte kan få nog av att pressa mig i gymmet och slå viktrekord helt varenda gång. 

Koll på makronutrienterna

För att just styrketräning ska göra gott för kroppen så har jag förstått att man måste var noggrann med kost och näring. Framför allt är det väl proteinet som är viktigt, men även kolhydraterna behövs för att man ska orka prestera. Fett är ju också viktigt för kroppens funktioner i allmänhet, så jag har satt mig in en del i hur det hela ska fördelas. För oss som aktivt styrketränar är ett intag på 2 gram protein per kilo kroppsvikt per dag ett minimum. Resten kan fördelas lite som man vill mellan kolhydrater och fett, så länge man inte helt utesluter fettet, för det är livsviktigt, till skillnad från kolhydraterna. Själv äter jag ungefär hälften, hälften. Jag räknar kalorier också och ligger på ett litet överskott så att jag ska kunna bygga muskler lite mer effektivt.

Jag väljer tillskott med försiktighet

Jag har såklart också börjat använda lite tillskott i form av pulver, bars och tabletter. Allt för att effektivisera träningen. Fitline är ett märke jag känner stor tilltro till vilket är viktigt. Det finns mycket skräp där ute också. 

23 jul 2017